Poradnik dla rodzica – w tornistrze zawsze powinno być miejsce na drugie śniadanie

Rozpoczęcie roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. Edukacja to bardzo ważny czas dla rozwoju dziecka – w szkole spędza czas z rówieśnikami i kształtuje swoją osobowość, w niej również nawiązuje nowe przyjaźnie, zdobywa wiedze i doświadczenia. Na prawidłowy rozwój dziecka ma więc wpływ wiele czynników, także codzienne posiłki. Co powinno znaleźć się w jego plecaku, aby nowy rok szkolny powitał pełen energii i entuzjazmu?

Dzięki drugiemu śniadaniu dbasz o jego zdrowie i lepsze stopnie

Niektóre pociechy traktują drugie śniadanie jak zło konieczne, jeszcze inne podczas pobytu w szkole nie tkną go nawet palcem i z powrotem przyniosą do domu. W takiej sytuacji warto porozmawiać z dzieckiem, dlaczego jedzenie przekąsek w szkole jest ważne oraz jakie skutki niesie ze sobą jego zachowanie. Regularne jedzenie posiłków, w tym drugiego śniadania, sprzyja zdrowiu i zapobiega chorobom. Dłuższa przerwa od jedzenia wynosząca nawet kilka godzin może powodować osłabienie i rozdrażnienie u dorastającego dziecka – w tym czasie jego organizm nie magazynuje skutecznie składników odżywczych oraz witamin, które są mu potrzebne do skoncentrowania się i nauki. Spada również poziom glukozy w organizmie, przez który dziecko może czuć się ospałe. Regularne jedzenie posiłków, mniej więcej co 3 godziny, nie tylko zapewni mu energię na cały dzień pełen edukacyjnych wyzwań, ale również ułatwi koncentrację i zdobycie lepszych stopni!

Z jakich składników powinno zostać przygotowane drugie śniadanie?

To, jak powinno wyglądać drugie śniadanie, uzależnione jest od kilku czynników, m.in. wieku dziecka oraz jego płci. Dzieci w wieku od 7 do 10 lat nie potrzebują dostarczać organizmowi tyle samo kalorii, co starsi uczniowie. Dodatkowo chłopcy powinni spożywać ich nieco więcej od dziewczynek, ok. 200-400 kalorii więcej w ciągu dnia. Niezależnie od wyżej wymienionych kwestii, drugie śniadanie powinno składać się z pełnowartościowego białka, węglowodanów, kwasów tłuszczowych omega-3 oraz produktów bogatych w witaminy z grupy B, wapń i magnez. Białko jest źródłem energii, które przyspiesza regenerację mięśni i korzystnie wpływa na samopoczucie. Węglowodany to również jedno z głównych źródeł energii, potrzebnych zwłaszcza do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3 to natomiast wyjątkowy budulec naszych komórek, który zapobiega chorobom. Jeśli do śniadania skomponowanego z takich składników dołączymy również witaminy z grupy B, dostępne m.in. w drobiu, nabiale czy orzechach, a także wapń i magnez, wszyscy rodzice mogą być pewni, że ich pociechy nie tylko będą miały energię na cały dzień, ale również szkolne wyzwania i nauka nie będą stanowić dla nich żadnego problemu.

Jakie produkty powinny znaleźć się w plecaku?

Najpopularniejszą przekąską na drugie śniadanie jest oczywiście kanapka. Zamiast pszennego pieczywa lub wysokokalorycznych bułek warto zastąpić je ciemnymi wypiekami, np. z mąki pełnoziarnistej. Alternatywą jest również przygotowanie kolorowej tortilli. Należy pamiętać, że dziecko może szybko znudzić się tradycyjnymi przekąskami, dlatego ważne jest, aby dbać o ich różnorodność. Szkolne posiłki są również często spożywane na korytarzu, w pośpiechu lub na stojąco. W tej sytuacji warto, aby ich zjedzenie nie było dla dziecka trudne i czasochłonne. – Przekąski stanowiące drugie śniadanie ucznia powinny być nie tylko smaczne i pożywne. Powinny także nie zajmować dużo miejsca w plecaku oraz umożliwiać ich zjedzenie w każdych warunkach szkolnych. Zwykłe kanapki mogą zostać zastąpione np. kolorowym lunchboxem, składającym się z pełnoziarnistych tostów z szynką np. szynką szefa, winogronami oraz koreczkami z pomidorów i mozzarelli. Innym ciekawym pomysłem na drugie śniadanie są tortille z kabanosami, np. bankietowymi, z dodatkiem pomidorów, kolorowej papryki, ogórka i sałaty. Jeśli jednak pomimo naszych starań dziecko wzbrania się przed zjedzeniem drugiego śniadania, warto pomyśleć o przygotowaniu np. muffinek z szynką z dodatkiem suszonych pomidorów, oliwek i świeżej bazylii. Ich wygląd w połączeniu z kolorowym pudełkiem śniadaniowym sprawi, że pociecha z pewnością nie oprze się takiej przekąsce – tłumaczy Piotr Laskowski, dyrektor sprzedaży i marketingu firmy JBB Bałdyga.

Co zrobić w sytuacji, gdy dziecko uwielbia słodkie posiłki? Z pewnością nie powinno mu się kategorycznie odmawiać tej przyjemności – w końcu lepiej, aby przysmaki przygotowali rodzice, niż zastąpione zostały batonikiem ze szkolnego sklepiku. Pomysłów na słodkie, zdrowe drugie śniadanie jest mnóstwo. Mogą to być m.in. domowe ciasteczka owsiane, jaglane muffinki z borówkami, a także owocowe placuszki przygotowane z mąki pełnoziarnistej, ze szczyptą cynamonu lub kakao.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *