Jakie rytuały pomogą nam przetrwać jesień i zimę?

Co możemy poradzić, kiedy pogoda za oknem nie zachęca do wyjścia, a my chcemy podreperować nasz nastrój i zdrowie? O zaletach sauny, masażach, radzeniu sobie z niedoborem witaminy D, a także o słonecznej łące rozmawiamy z Katarzyną Kurcińską z enel-sport

Kto może, a kto nie powinien korzystać z sauny?

Sauna nie powinna być stosowana w trakcie jakiejkolwiek infekcji czy choroby. Wysoka temperatura uniemożliwia skorzystanie z sauny przez kobiety w ciąży, matki karmiące, kobiety w trakcie menstruacji. Nie zaleca się jej stosowania przy zaburzeniach krążenia, padaczce, nowotworach, czy bólu zęba. Świetnie za to działa przy przewlekłych schorzeniach bólowych związanych z narządem ruchu, bólach reumatycznych, problemach z zatokami. Jeśli intensywnie uprawiamy sport, sauna jest świetnym rozwiązaniem, które pozwala szybciej pozbyć się kwasu mlekowego z mięśni i zregenerować. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości czy możemy skorzystać z sauny, powinniśmy zapytać lekarza o ewentualne przeciwwskazania.

Jakie są dobroczynne skutki sauny?

Sauna, po pierwsze, przyspiesza przemianę materii, czyli jest świetnym narzędziem wspomagającym odchudzanie. Działa dobrze na skórę, oczyszcza ją. Podczas sesji z organizmu usuwane są toksyny i kwas mlekowy, a mięśnie zmniejszają swoje napięcie, co może być ważne podczas regeneracji po wysiłku fizycznym. Jeśli często dopada nas, chociażby, zapalenie zatok sauna pomoże, oczyści je. Dodatkowo hartuje organizm i zmniejsza podatność na infekcje, szczególnie u osób, które jednocześnie rozgrzewają się podczas sesji w saunie, a potem schładzają w zimnej wodzie.

Czy z sauny możemy korzystać podczas przeziębienia?

Jeśli już jesteśmy przeziębieni, radzę poczekać i wybrać się do niej dopiero po wyzdrowieniu. Sauna, mimo tego, że w pewnym stopniu może pomóc zniszczyć bakterie i wirusy, to jednak u osoby przeziębionej osłabi organizm i narazi ją na zwiększony rozwój infekcji. Odwiedzając saunę regularnie, np. raz w tygodniu możemy w ogóle nie mieć takiego dylematu, bo choroby będą nas omijały.

Jakie rytuały możemy wprowadzić do codziennego życia, żeby poprawić naszą odporność?

Zacznijmy od właściwego odżywiania -owoce, warzywa. Nawet zimą mamy możliwość zakupu świeżych produktów. Wprowadźmy do diety spirulinę, która wzmocni nasz układ odpornościowy. Zamiast czarnej herbaty pijmy herbatę z kwiatów czarnego bzu lub malin. Dla bardziej odważnych polecamy codzienny lodowaty prysznic, a raz, dwa razy w tygodniu korzystanie z sauny.

A co z masażami? Czy regularne masaże mogą poprawić naszą kondycję i sylwetkę?

Regularny masaż pobudza w naszym organizmie wiele procesów. Poprawia przepływ limfy, dzięki czemu przyspieszamy przemianę materii. Tkanki są lepiej dotlenione, a toksyny szybciej usuwane. Dodatkowo masaż doskonale działa na naszą psychikę, wydzielają się endorfiny, mamy lepszy nastrój i więcej chęci, aby regularnie dbać o swoje ciało.

Jakie rodzaje masażu najlepiej wpływają na nasze zdrowie?

Wszystko zależy od tego, z czym przychodzi pacjent. Jeśli chce się po prostu odpocząć, usunąć zmęczenie i nagromadzony stres, proponujemy masaż relaksacyjny, podczas którego masażysta skupia się przede wszystkim na plecach, ramionach i karku lub masaż gorącymi kamieniami. Jeśli chciałby czegoś więcej, jest mocno przemęczony, to sugerujemy masaż klasyczny lub rewitalizujący. Sportowcom oferujemy masaż sportowy, który usunie toksyny z mięśni, zadziała na zewnętrzne ich partie i tkanki miękkie. W procesie odchudzania pomóc może masaż limfatyczny, ujędrniający skórę i pomagający walczyć z cellulitem. W enel-sport można też skorzystać z rytuału hammam, którego jednym z wielu elementów jest masaż pianą z naturalnego mydła, z czarnych oliwek. Nasza oferta jest bardzo szeroka.

Jesienią i zimą mamy mniej energii i większy problem z tym, aby wyjść z domu i się poruszać, jak z tym walczyć?

Ponownie przypominam o diecie, ta bogata w węglowodany i cukry sprawia, że jesteśmy ociężali i łatwiej przybieramy na wadze. Jedzmy lżej-dużą ilość warzyw i owoców. Nie musimy od razu porywać się na wielkie wyzwania. Zacznijmy od krótkich, umiarkowanych aktywności, tak, aby się zbyt szybko nie zniechęcić. Róbmy to, co lubimy, nie zmuszajmy się do sportów, do których nie jesteśmy przekonani. Jeśli nie mamy pomysłu na konkretny sport, postawmy na spacery. Początkowo krótsze, potem dłuższe, intensywniejsze. Namówmy partnera, partnerkę, przyjaciół. Umówmy się na konkretne terminy. W grupie łatwiej będzie nam się zmobilizować.

Co możemy zrobić jesienią i zimą, kiedy mamy tak mało witaminy D? Jak sobie radzić z jej niedoborem?

Odwiedzając enel-sport mogą Państwo skorzystać ze słonecznej łąki. To nasza jesienno-zimowa odpowiedź na brak słońca. W strefie odnowy biologicznej, leżąc na leżaku, potrzebujemy ledwie 20 minut, aby w świetle specjalnych lamp dostarczyć organizmowi niezbędną dawkę witaminy D3. To zadziała pozytywnie zarówno na nasz nastrój, jak i stan skóry, włosów i paznokci. Dobrze jest też w okresie, kiedy nasłonecznienie jest mniejsze, suplementować się witaminą D3 w kroplach. Jeśli mamy możliwość, zaplanujmy sobie nawet krótki urlop w ciepłych krajach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *