Kreatyna – znaczenie suplementacji

Odżywki i suplementy diety dla sportowców oraz osób aktywnych fizycznie mają za zadanie zwiększyć siłę mięśni i wydolność organizmu. Pozwala to osiągnąć lepsze wyniki w uprawianych dyscyplinach sportowych oraz podczas treningów.

Preparaty dla osób aktywnych fizycznie zawierają również w składzie witaminy i składniki mineralne, które dodatkowo wspomagają koncentrację, pozwalają zachować silne kości i stawy oraz prawidłowe działanie układu nerwowego. Jednym ze składników suplementów diety, zalecanym dla osób chcących zwiększyć siłę i masę mięśni jest kreatyna. Dostępna jest ona w formie tabletek, kapsułek, oraz rozpuszczalnych proszków.

Czym jest kreatyna i gdzie występuje?

Kreatyna jest to pochodna aminokwasów, której nazwa pochodzi od greckiego słowa kreas (mięso). Znajduje się bowiem w największej ilości w organizmach zwierzęcych.

Organizm człowieka jest w stanie syntetyzować kreatynę z aminokwasów endogennych takich jak: glicyna, arginina i metionina. Jej magazynem są mięśnie, w których przechowywana jest w postaci fosfokreatyny. Kreatyna usuwana jest z moczem, a dobowe jej starty, wynoszące ok. 2 gramów dziennie uzupełnianie są na dwa sposoby – przez syntezę w organizmie lub przez dostarczanie z pożywieniem. Do źródeł kreatyny w żywności należą produkty zwierzęce takie jak: dorsz, wieprzowina, wołowina czy pierś z indyka. Niestety często spożycie kreatyny wraz z codzienną dietą nie jest wystarczające, przez co zalecana jest dodatkowa porcja kreatyny w postaci suplementów.

Znaczenie kreatyny w organizmie

Kreatyna magazynowana jest w mięśniach w postaci fosfokreatyny, która w formie reszt kwasy fosforowego wykorzystywana jest do syntezy białek oraz skurczów mięśni. Dzięki temu, podczas aktywności fizycznej powoduje ona wzrost siły mięśni i wspomaga przyrost beztłuszczowej masy ciała. Wykazywanie przez kreatynę działania antykatabolicznego zmniejsza rozpad białek mięśniowych wywołany intensywnym treningiem fizycznym.

Dla kogo suplementacja kreatyną?

Sportowcy oraz osoby aktywne fizycznie, chcące zwiększyć siłę mięśni oraz beztłuszczową masę ciała powinny włączyć do codziennej diety preparaty i suplementy z kreatyną (do kupienia w https://alenergy.eu/). Suplementacja diety zwiększa ilość magazynowanej fosfokreatyny w mięśniach, dzięki czemu przyczynia się do odnowy mięśni w trakcie i po wysiłku fizycznym. Zwiększa również siłę i ilość masy mięśniowej, a dzięki temu poprawia wydolność fizyczną organizmu.

Współdziałanie kreatyny i białka

Kreatyna wraz z wysokobiałkową dietą może dodatkowo zwiększać siłę mięśni. Poprawia się dzięki temu również wytrzymałość, co pozwala wykonać większą ilość powtórzeń lub serii ćwiczeń podczas treningu siłowego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *