On i ona w wirtualnej sieci – stereotypy kontra rzeczywistość?
Czas czytania:2 min

On i ona w wirtualnej sieci – stereotypy kontra rzeczywistość?

0 0

„Internet prawdę ci powie”? Zapewne dysponuje w tej materii większymi możliwościami niż wróżki. W Internecie potrafimy przecież być bardziej prawdziwi niż w rzeczywistości. Z drugiej strony – możemy też w niemal dowolny sposób się kreować. Uśrednione wartości mogą jednak okazać się wiarygodnym źródłem oceny różnych zjawisk społecznych – choćby takiego jak funkcjonowanie stereotypów dotyczących kobiet, mężczyzn i ich zachowań w sieci.

Temat okazuje się na tyle interesujący, że dość często bywa przedmiotem badań i analiz. Warto wymienić tu m.in. raport Google „Internet w codziennym życiu”, dotyczące aktywności w mobilnej sieci badanie Mobience „Digital, Social & Mobile in 2015” czy badania z serii Megapanel PBI/Gemius Polska dotyczące stereotypowych „profili” internautów obu płci.

Aktywność i zaangażowanie w sieci

Ciekawe wnioski nasuwają się po analizie wyników ww. badań – okazuje się bowiem, że stereotypy dotyczące zaangażowania w wirtualne życie obu płci, same nie tak łatwo dają się skategoryzować.

Dajmy na to – wg badania Mobience – nie ma zasadniczych różnic co do aktywności kobiet i mężczyzn, jeśli chodzi o korzystanie z internetu mobilnego. Przedstawiciele obu płci spędzają tyle samo czasu na korzystaniu z zainstalowanych w urządzeniach mobilnych aplikacji (po 54 proc. wskazań). Podobnie rzecz się ma z samym surfowaniem – na przeglądaniu stron WWW kobiety spędzają średnio 11 proc. czasu, mężczyźni zaledwie 2 proc. mniej.

O ile sama „dynamika” obecności w Internecie w przypadku obu płci jest zaskakująco podobna, o tyle przedmiot zainteresowań jest już bardziej skomplikowany, a żeby nie było łatwo dać się stereotypom, przytoczmy kilka przykładów.

O ile potwierdzeniem stereotypów są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius Polska, oceniające najczęściej wyszukiwane przez internautki i internautów tematy w sieci, o tyle w zderzeniu z aktywnością dotyczącą e-zakupów stereotyp będzie się musiał poddać.

Jakie zatem informacje nie pozostawiają internautek obojętnymi? Jeśli wskażemy na: urodę, zdrowie, modę, odchudzanie, dom i rodzinę oraz promocje (ponad połowa wskazań wg badania Gemius) – nie pomylimy się.

Co zaprząta w sieci modelowego internautę? Tu znów stereotyp wygrywa – według Gemius ponad 60 proc. mężczyzn surfuje w poszukiwaniu materiałów erotycznych, niemal tyle samo fascynuje rozrywka – a dokładniej – gry komputerowe.

Zdecydowanie ciekawsze wnioski nasuwają się po analizie wyników badania Google oceniającego nasze codzienne zachowania w Internecie. Na pewno niektórych może zdziwić to, że płeć piękna w przypadku zakupów internetowych „przegrywa” z mężczyznami. Co prawda oferta e-handlu jest interesująca dla co najmniej 70 proc. internautów, ale więcej decyzji zakupowych podejmują mężczyźni (78 proc.), kobiety zaledwie 70 proc.

Internet – integracja, czy rozrywka?

Czy serwisy społecznościowe są domeną jednej z płci, czy obie wykazują podobne zaangażowanie w społecznościowe życie?

Chociaż mogłoby się wydawać, że podobna liczba internautów i internautek korzysta np. z najpopularniejszego serwisu społecznościowego – Facebooka, to jednak badania przeprowadzone kilka miesięcy temu przez Mobience wykazały, że przynajmniej jeśli chodzi o mobilne połączenia z tego rodzaju serwisami – przodują w tym zakresie kobiety – (78 proc.; 72 proc. mężczyźni).

Internautów zdecydowanie bardziej interesuje dostęp do materiałów rozrywkowych (np. z YouTube korzysta aktywnie 78 proc. mężczyzn i 67 proc. kobiet – wg badania Google).

Jaki z tego wniosek? Kobiety bardziej angażują się w wirtualną interakcję i komunikację , dla mężczyzn Internet jest wyjątkowo atrakcyjnym źródłem rozrywki.

Życie, nawet to w wymiarze wirtualnym, może zaskakiwać i – na szczęście – czasem nie poddaje się stereotypom!

Magda Strzżewska
Konsultacja: www.datalab.pl

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

rozwoj-zawodowy Previous post Rozwój zawodowy – Polki są na tak
Next post Quiche z brokułami i marchewką