Witamina D – dlaczego warto ją suplementować?

Witamina D tak naprawdę nie jest zwykłą witaminą. Dlaczego? Ponieważ jest to hormon steroidowy. Jest on produkowany przez nasz organizm, podczas ekspozycji skóry na promienie słoneczne. Z tego też względu często można spotkać się z tym, iż witamina D nazywana jest „witaminą słońca” lub „witaminą życia”. Niestety, w naszej szerokości geograficznej sama ekspozycja na słońce może okazać się niewystarczająca, by utrzymać odpowiedni poziom witaminy D w organizmie. Z tego też względu ważne jest, aby nasza dieta była bogata w produkty będące źródłem tego związku, jak i należy zadbać o uzupełnienie owej diety właściwą suplementacją. Co warto wiedzieć o witaminie D? Zapraszamy do dalszej części artykułu!

 

Witamina D – czym właściwie jest?

A, D, E, K – znana niemalże każdemu z nas grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jak widzimy, witamina D należy do powyższej grupy. Związek ten jest rozpuszczalny w tłuszczach oraz może być magazynowany w organizmie człowieka.

Jedną z podstawowych form witaminy D jest witamina D3. Można ją dostarczać do organizmu między innymi dzięki posiłkom bogatym w tłuste ryby i żółtka jaj. Zawarta jest ogólnie w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego.

Witamina D – za co odpowiada?

Samo spożycie witaminy D niewiele daje. Dopiero gdy związek przejdzie w organizmie odpowiednie procesy w wątrobie oraz w nerkach, staje się aktywny.

Właściwości witaminy D są bardzo szerokie i dlatego można powiedzieć, że związek ten ma ogromny wpływ na działanie całego organizmu.

Rola witaminy D w organizmie:

  • witamina D odgrywa istotną rolę jako budulec kości; wzmacnia układ kostny, a także zwiększa wchłanianie innych ważnych składników z przewodu pokarmowego (m.in. wapnia i fosforu),

  • pobudza tworzenie osteoblastów, czyli komórek, które tworzą kości, a tym samym chroni przed osteopatią i osteoporozą,

  • wpływa na odporność organizmu, pobudzając układ odpornościowy (jej suplementacja jest szczególnie ważna w okresie zimowym, gdy brakuje słońca),

  • niektóre badania wiążą niedobór witaminy D ze stanami depresyjnymi,

  • inne badania wskazują na to, że witamina D3 odgrywa istotną rolę w walce z nowotworami; związek ten może zapobiegać rakowi m.in. jajników, prostaty, jelita grubego oraz płuc,

  • zapobiega niekorzystnemu podnoszeniu poziomu cholesterolu we krwi, powstrzymując tym samym rozwojów niebezpiecznych chorób układu krążenia (suplementacja zalecana jest pacjentom chorującym na nadciśnienie tętnicze oraz cukrzycę),

  • jeszcze inne badania wykazały związek witaminy D z odchudzaniem; osoby o właściwym poziomie stężenia tego związku w organizmie nie mają problemów ze zrzuceniem nadprogramowych kilogramów.

Jak dostarczyć organizmowi witaminę D?

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D w organizmie zależy od kilku czynników. Pierwszym z nich jest przebywanie na słońcu, dzięki czemu możliwe będzie naturalne wytworzenie tego związku w organizmie. To jednak nie wystarczy. Konieczna jest właściwa dieta zapewniająca różnorodność produktów, w których można znaleźć ten cenny związek. W jakich produktach spożywczych szukać witaminy słońca? Witaminę D znajdziemy m.in. w rybach morskich, jajach, produktach mlecznych, wątróbce oraz olejach roślinnych.

Warto także zadbać o właściwą suplementację. Co to oznacza? Przede wszystkim wybór preparatów wysokiej jakości, w których dostępna jest naturalna witamina D. Syntetyczne odpowiedniki charakteryzują się niską bioprzyswajalnością witaminy D, dlatego warto stawiać na suplementy jakości premium. Wysokiej jakości witamina D3 + K2 dostępna jest w ofercie marki Cheers. Dawka tego suplementu dostarcza nawet 50 mg witaminy, pokrywając dzienne zapotrzebowanie organizmu w 1000%. Produkt został wyprodukowany tak, aby mogli go spożywać weganie i wegetarianie, którzy są w jednej z grup zagrożonych niedoborem „witaminy życia”.

Więcej informacji o witaminie D: Witamina D3 + K2 marki Cheers – polskiego producenta suplementów diety jakości premium.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *